måndag 9 februari 2009

En dag med alkoholen

Som nämndes i inledningsinlägget nedan är detta med alkohol i många avseenden ett tabubelagt ämne i vårt land. Inte minst när det gäller vardagskonsumtion, och kanske allra hemskast anses konsumtion före klockan 17-18 på kvällen vara.

Naturligtvis är det djupt tragiskt att människor av olika anledningar drabbas av ett sjukligt begär till alkoholen; Syssloliv hävdar inget annat. Men någon måtta får det ändå vara å moraliserandet.

Att börja dagen med en redig sup till frukosten var för våra förfäder något helt naturligt; det skänkte glädje och styrka och underlättade det slitsamma dagsverket. I dag har den stora majoriteten arbeten där det inte tolereras alkoholkonsumtion på arbetet. Dessutom ställer den moderna trafiklagstiftningen också krav på nykterhet vid exempelvis bilkörning. Därför bör man för sin egen och andras skull vänta med alkoholen tills lunch.

Beroende på vad man väljer att äta varierar naturligtvis vad man bör dricka till lunch. Det är dock ingen nyhet att en iskall stor och stark skänker skomakarlådan och kryddosten på husmanskoststället störst rättvisa. Är det fredag och man skall äta bättre middag - eller ägna sig åt exvis ordensverksamhet på kvällen - kan fredagslunchen gärna utsträckas till en slags klassisk smör ost och sill-tillställning där en jubiléumsakvavit spelar huvudrollen. Svensk husmanskost är för övrigt Syssloliv. På lunchen följer naturligtvis kaffe. Här menar Syssloliv att avecen blir överflödig och onödigt förslappande en vanlig veckodag. Så låt bli avecen om det inte är fredag.

Tillbaka på kontoret. Småmysig vällustkänsla. Kaffesmaken behåller man med fördel i munnen ett tag innan bonbonkaramellen stoppas in för att dölja alkohollukten när klienten eller kunden kommer å besök. Någon timmes arbete innan eftermiddagskaffet. Till detta kaffe behöver man något sött som kan kombineras till den gode frukten. Här vill Syssloliv rikta ett varningens finger till starksprit som konjak eller whiskey. Intag av sådan dryck till eftermiddagskaffet förslöar dig! Ta istället ett par glas portvin på kaffet. Sött, friskt och ljuvligt och det skänker dig den energi du behöver för att bemästra dagens sista arbetstimmar.

Väl hemma från arbetet - efter att bemästrat den hemska trafiken - är man naturligtvis torstig. Man orkar egentligen inte laga mat. Men man bör. Sysslolösningen är att svalka sig med en kall öl som sätter fart på matlagningsfantasin. Medan maten puttrar och ölen avslutats är det dags att få rejäl fart på matsuget. Då går man med fördel in på de lite starkare dryckerna. Ett glas brandy gör susen. Själavårdsvarianten sherry går också bra.

Maten på bordet, ett välavvägt glas vin ur bag-in-boxen smakar ljuvligt. Om kvällsarbete står på schemat avrådet återigen från starksprit. Är målet istället avrundning och sedermera sänggående föreslås en liten kvällsjamare i form av något starkare smuttvänligt. Eller bara vanligt vin. Vin.

Såhär kan en dag med alkoholen se ut. Alkohol är en del av ett bra Syssloliv. Hur ser din alkoholvardag ut?

5 kommentarer:

  1. Fantastiskt. När jag jobbade å Skogaholms herrgård å Skansen fick jag sup och smörgås på morgonen kl 10 i köksflygeln. Supen var förstås hemmagjord och efteråt dracks det kaffe på sump med gäddskinn i.

    Så nitiskt följer man di gamble sederna på Skansen som för övrigt är den mig veteligen enda statliga institution som söker BEVARA traditioner och inte upplösa dem.

    Det enda jobb jag har haft med denna förmån.

    SvaraRadera
  2. Tack för Din fina kommentar. Den förtjänar att läsas av allom!

    /Redaktionen

    SvaraRadera
  3. Till frukost dricker jag inget starkare än kaffe (men det skall å andra sidan verkligen vara starkt).

    Före lunchen tager jag mig understundom en dry martini (med betoning på "dry") men oftast ingenting alls. Till lunchen dricker jag sedan ett glas vin eller (undantagsvis) öl.

    Om eftermiddagen inte ställer några krävande aktiviteter i vägen, brukar jag vid tretiden blanda mig en klassisk grogg i väntan på eftermiddagsteet.

    Klockan sex njuter jag ett glas sherry eller kanske en blandad drink. Oblandad sprit före en måltid tycker jag verkar bedövande och minskar den kulinariska upplevelsen.

    Till middagen serveras sedan de drycker som faller sig lämpliga med tanke på menyn (sherry, vin, champagne, port etc.). Efter middagen dricker jag alltid kaffe och ett glas punsch, cognac eler calvados, allt efter humör och tillfälle.

    Därefter går jag så småningom nöjd till nattens vila.

    SvaraRadera
  4. Punsch, cognac och calvados i all ära. Men vill man välja något mindre förutsägbart till kaffet rekommenderar Syssloliv gemensam sak med italienarne: GRAPPA! Den glade grappan till kaffet är, för många svenskar, lite otippad, men ack så trevligt! GRAPPA! GRAPPA!

    /Redaktionen

    SvaraRadera
  5. När vi är inne på italienskt måste jag tillägga att Limoncello är ett fint komplement under de varmare sommarmånaderna. Å vintern värmer jag mig med rivigare arrak. Tack

    SvaraRadera