tisdag 13 januari 2009

Ett års längtan...

Den stora januarirean har nu hållit på ett tag. NK:s kvalitetsrealisation är som vanligt väl värd ett besök. Men för den som inte vill trängas och knuffas rekommenderas varmt nätshoppingen. Näthandlarna har många gånger en bättre rea än butikerna, eftersom priserna där redan är låga.

Men kvalitetsrealisation kan också innebära viss ambivalens. Förra året blev jag snuvad på favoritobjektet, en Cover coat från klassiska Crombie. Men nu är den förhoppningsvis inpacketerad och skickad från England - hit till mig.

En cover coat är alltid användbar. Lika snygg till ett par mörkare chinos, som ull eller jeans. Eftersom den är litet tunnare än en vanlig ullpaletå går den att använda långt in på våren. Karaktäristiskt för en Cover coat är trekvartslängden (som numer alla svensktillverkade rockar också har...), "ränderna" i ärm- och jackslut samt sammetskragen. De vanligaste färgerna är oliv, med mörkbrun sammetskrage, och gråmelerad, med svart sammetskrage. Crombies klassiker är dock oliv och svart. Och en svart blev det för mig, efter ett års längtan... (Tyvärr finns den inte längre på hemsidan. Kanske jag köpte den sista! Håll till godo med bilden på den olivfärgade.)

1 kommentar:

  1. Crombie är verkligen prisvärda. Jag har nyss fått hem tre skjortor jag köpt på deras rea, och kvaliteten ärmycket hög. Jag håller dem t.ex.avsevärt högre än T.M. Lewin och Charles Tyrwhitt, som jag tidigare handlat hos.

    SvaraRadera