Men allt tjat om hur ett brev ska se ut, osv, får emellertid inte påverka vår fantasi och flexibilitet. Ett brev skrivet på skrivmaskin, och med det felstavade rättat med bläckpenna - det är mustigt och har karaktär. Snygga teckensnitt och häftiga rubriker passar kanske för copywritern, men det är ganska trist och inte särskilt vågat. Ett brev är ju som ett plagg - det säger något om användaren, om författaren. Den som vill framstå som häftig och "layoutsnygg" förmedlar bara sin kunskap om ett ordbehandlingsprogram, men knappast någon karaktär.
Här följer några idéer.



För svensk standard gäller med fördel följande upplägg:
(Datum, ev högerställt)
Adressatens namn
Adress
ORT
Ingress
Brevtext.
Avslutningsfras (eller datum om man skriver till en institution; då har man såklart inget datum högst upp)
Avsändarnamn
Adress
ORT
Ev mailadress, telefonnr
Skriver man för hand, dvs det personliga brevet, ser det annorlunda ut:
Datum (gärna högerställt; kan också skrivas allra sist)
Ingress
Brevtext.
Avslutningsfras
Avsändarnamn
Adressatens namn behövs inte skrivas ut i brevet, inte heller avsändarens namn. Ditt namn och adress står kanske redan på ett förtryckt brevpapper. Annars får du inte vara mindre flexibel än att du helt enkelt klottrar dit det någonstans på brevet.
Vilken modell man än väljer ska man komma ihåg att karaktär inte med nödvändighet är det korrekta och alltigenom tjusiga. Karaktär är Syssloliv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar