fredag 25 september 2009

Sysslodrömmar

Drömmen om en annan tillvaro hör med till det ägta sysslolivet. Även om sysslomannen är framgångsrik i sina studier, välbetald advokat, erkänd konstnär, eller kanske till och med tillhör det andra ståndet, lever han ständigt med drömmen om något annat.

Det här betyder på inget sätt att sysslomannen är en orolig själ - tvärtom! Sysslomannen är trygg i sina goda och bekväma vanor. Men hans glada mentalitet kräver helt enkelt att han, då och då, unnar sig drömmen om att lämna allt och leva ett helt annat lif.

Den ägte sysslomannen vet själv vilken dröm som är en ägta sysslodröm. Naturligtvis handlar det inte om att vilja flytta till New York och göra samma sak där som man gör hemma i Sverige. Det handlar inte om att "förverkliga" sin gamla dröm om att hoppa fallskärm eller annat sentimentalt upplevelsetrams. Nej, sysslomannens dröm är att lämna allt.

Att sälja allt man äger och har för att flytta till Tibet, bo där i en bergsby och bli skomakare - det är en sysslodröm. "Tänk vilken trivsam tillvaro, i lugn och ro bland vänligt folk", tänker sysslomannen.

Att lämna sin trista kontorstillvaro i Sverige för att starta en egen cirkus, turnera Europa runt med skojiga upptåg - det är en sysslodröm. "Tänk så roligt att få göra andra människor glada med några pajaskonster", tänker sysslomannen.

Vilken sysslodröm har du? Kommentera nedane.

3 kommentarer:

  1. Tack för ett intressant inlägg!
    Jag drömmer om att segla jorden runt och ha en flicka i varje hamn! Jag skulle särskilt vilja ha en i Sumatra där jag hört att kvinnorna är varma och luften är som sammet.

    Jag skulle gärna vara till sjöss så länge att jag började liksom bli ett med havet.

    Tack för mig. - Orre

    SvaraRadera
  2. Jag skulle vilja driva handelsbod i en mindre stad. Den skulle ha det mesta, ungefär som Tjorvens pappas i Saltkråkan. Fast den skulle nog behöva ligga i Canada eller norra USA där man kan sälja geväder och Whiskey till skäggiga män.

    /Tom

    SvaraRadera
  3. Jag skulle vilja driva ett Nattcafé som liksom fågel fenix uppstår i askan varje midnatt.
    Där skulle alla kunna få vara sig själva och det skulle vara möten och nöjen natten lång. Jag skulle stå och polera glas i bakgrunden medan en söt bartenderska skulle servera whiskey och sjunga med i orkesterns musik. Så skulle jag ha en vederstygglig vakt också som kunde slänga ut alla fiender. Det vore nåt.

    SvaraRadera